Boot schilderen en onderhoud

Lakken en verven zorgen niet alleen voor een mooi uiterlijk van uw boot of jacht, maar zij bieden tevens de nodige bescherming tegen alle weersinvloeden als zon, zee, water en wind. Water en vocht zijn namelijk de grootste bedreigingen voor uw boot. Daardoor kan er osmose bij beschadiging van de gelcoat van polyesterboten en roest bij beschadiging van de lak- en verflagen van metalen boten optreden. Ook heeft UV-straling een negatieve werking op alle delen van uw boot die blootstaan aan de zon. Wil een coating, verf of lak uw boot goed kunnen beschermen en bovendien uw boot mooi laten glanzen, dan moeten de lakken en verven deskundig gekozen en aangebracht worden. HML- service biedt allerlei professionele schilderwerkzaamheden om uw boot weer in topconditie te brengen of, door preventief onderhoud te houden.schilder

 

 

 

 

Antifouling

Het onderwaterschip heeft veel te verduren, de visuele controle is moeilijk maar wel erg belangrijk. HML raadt daarom een jaarlijkse controle van het onderwaterschip zeker aan. Antifouling zorgt ervoor dat de invloeden van buitenaf bijv. ongewenste aangroei minder kans krijgen om schade aan uw boot te veroorzaken en de vaareigenschappen beïnvloeden. Door de strenge eisen die hedendaags worden gesteld en de verschillende soorten antifouling, kan HML u het juiste advies geven en uw boot voorzien van de juiste antifouling.

Wist u dat goede bescherming van het onderwaterschip osmose tegenhoudt? Wij kunnen antifouling aanbrengen zowel op een onderwaterschip dat nog geen eerdere behandeling heeft gehad (denk aan een nieuwe boot) als op een onderwaterschip dat al eerder een behandeling heeft gehad. Wij adviseren om de twee jaar het onderwaterschip een nieuwe antifouling behandeling te laten geven. Wij kunnen alle gangbare kleuren antifouling aanbrengen.foto 5

 

 

 

Osmosemeting

Wat is osmose? Een polyester boot is opgebouwd uit verschillende lagen. De buitenste glimmende afwerklaag is de gelcoat, dan de kunsthas (polyster, vinyester of epoxy) hars versterkt met glasmatten. En als laatste de spanten en andere versterkingen in de romp. Helaas is de gelcoat niet geheel waterdicht en na verloop van tijd dringt het vocht door de gelcoat heen die op sommige plekken een chemische reactie aangaan met het hars. Hierdoor kan er door (zuur) vocht druk ontstaan die een blaasje veroorzaken. Hierdoor kan zelfs delaminatie ontstaan, dit proces noemt met osmose. Het is te voorkomen door uw boot goed preventief te behandelen met een waterdicht epoxysysteem.

Wilt u weten hoe het met de vochtopname van uw boot is? Vermoedt u dat uw boot osmose heeft? Of wilt u een boot kopen en het onderzoeken op osmose? Dan kan HML u hierbij van dienst zijn. Met speciale apparatuur en de benodigde kennis kan HML uw boot onderzoeken op vochtgehalte.


Neem contact op een vraag een vrij blijvende offerte aan!

Maak een afspraak